Bergen By Byte Forum Hovedsiden Bergen By Byte
et sted for diskusjoner

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Datautstyr og lese-tv med kamera i klasserommet

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
mammaen til Anders

Ble Medlem: 28 Jun 2005

InnleggSkrevet: 17:28, Søndag 25. September 2005    Tittel: Datautstyr og lese-tv med kamera i klasserommet Svar med Sitat

hei
Anders som går i 5 klasse har data, lese-tv og tavlekamera på skolen. Vi venter på pulter,stoler mm fra hjelpemiddelsentralen. Alt dette tar stor plass i et lite og overfylt klasserom. Miljøarbeideren skal også ha plass bak der noen ganger. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med plassering i klasserom av utstyret. Hvor er det best å sitte, foran,bak, ved veggen....? Er noen typer utstyr bedre enn andre feks. størrelser på lese-tv, pult mm.

Takknemlig for tillbakemelding Laughing

mvh Trude, mammaen til Anders
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anne Grete
Gjest

InnleggSkrevet: 00:55, Torsdag 29. September 2005    Tittel: Svar med Sitat

Heisann!
Har du evt. vært i kontakt med fylkessynspedagogen i deres fylke? Han eller hun bør kunne ta en kikk på klasserommet og gi noen gode råd på hvor utstyret best kan plasseres. Det er litt vanskelig for meg å gi noen konkrete råd da jeg ikke kjenner forholdene, men kan komme med et par litt mer generelle råd. For det første: Utstyret bør plasseres slik at det ikke står i veien for andre eller at det stenger utsikten for de andre barna. Når han har tavlekamera, så kan det fungere bra å ha det bakerst i klasserommet. Eller at utstyret kan plasseres på det stedet i klasserommet hvor det er roligst og minst "trafikk". Dette for å skåne utstyret mest mulig, slik at man unngår uforvarende dulter og kanskje skader på utstyret. For det andre: Utstyret bør plasseres slik at man unngår lysreflekser fra vinduer, lamper, taklys osv på skjermen til data'en/lese-tv'en. Om nødvendig kan lysreflekser fra vindu reduseres ved bruk av forholdsvis mørke eller tette gardiner.
Når det gjelder hvilket utstyr, pulter, stol osv. som er best og nødvendig, så vil jeg anta (i alle fall håper og tror) at hjelpemiddelsentralen greier å vurdere dette. Min erfaring er at hjelpemiddelsentralene leverer ut ulike merker og modeller av de ulike hjelpemidlene i de ulike fylkene. Dessuten skal det jo gjøres en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det utstyret som passer og fungerer best for én synshemmet, trenger nødvendigvis ikke fungere og være det best for Anders. Hvis noen av hjelpemidlene på en eller annen måte ikke fungerer, så er det bare å gi tilbakemelding til hjelpemiddelsentralen, slik at man kan finne andre og bedre produkter/løsninger. Ikke vær redd for å gi tilbakemeldinger til hjelpemiddelsentralen!
Ønsker dere lykke til med plassering av utstyret og håper at både plasseringen og utstyret vil fungere tilfredsstillende.

Hilsen Anne Grete.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet