Bergen By Byte Forum Hovedsiden Bergen By Byte
et sted for diskusjoner

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Aniridi og blitz

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Mamman til Mikal
Gjest

InnleggSkrevet: 14:00, Fredag 17. Juni 2005    Tittel: Aniridi og blitz Svar med Sitat

Flott forum!
Noen som vet hvordan det føles for en med aniridi å bli tatt bilde av med blitz? Min lille gutt blunker litt, men virker i grunnen ikke så veldig plaget hvis noen glemmer å slå av blitzen....Lurer på tydelig jeg skal si fra når andre som ikke kjenner ham så godt vil ta bilde.
Til Toppen
Anne Grete
Gjest

InnleggSkrevet: 20:12, Søndag 19. Juni 2005    Tittel: Aniridi og blitz. Svar med Sitat

Hei!
For min del har det (tidligere) engentlig ikke vært så stort problem, så lenge jeg er oppmerksom på at noen er i ferd med å ta et bilde og jeg forventer at en blitz går av. Hvis jeg er uoppmerksom er sjangsen stor for at jeg skvetter til ved å blunke, og kan ofte ha lukkede øyne på bildet.
Slik situasjonen er for meg i dag så er jeg veldig lyssky. Dette gjør at det kan være vanskelig å holde øynene oppe inntil bildet er tatt (om jeg ikke bruker filterbrille). Det kommer selvsagt an på lysforholdene i rommet der bildet blir tatt. Hvis fotografen står med ryggen mot et vindu og/eller annen sterk lyskilde (og jeg får motlys), så synes jeg dette er veldig ubehagelig. Resultatet blir et mysende uttrykk eller et "stift grin" mot fotografen. Situasjonen hvor bildet blir tatt har også betydning. Jeg liker ikke å bli "oppstillt" og må glane (kanskje i lengre tid) mot fotografen (f.eks. familiebilde). Da gjør det meg ikke noe å bli fotografert mens jeg har fokus på noe annet. F.eks. se på det jeg gjør/følge med det som skjer, se på noen andre som snakker osv. Noen ganger lurer jeg på hvorfor objektet (den som blir fotografert) nesten alltid må titte på fotografen... I en del situasjoner er det riktignok naturlig, men andre ganger synes jeg det er unødvendig.
Når det gjelder blitz, så synes jeg faktisk det er mer ubehagelig med blitz med "røde-øyne-funksjon", altså flere blink enn bare ett blink.

En annen side ved å fotografere oss som har aniridi, er at vi veldig ofte får røde (selvlysende) øyne. Noe som kan være vanskelig å unngå selv med "røde-øyne-funksjon". Dette er vel så irriterende som "ubehaget" ved å bli "blitzet". Våre røde øyne er kanskje vanskeligere å redigere bort da det røde blir noe større? Jeg har ikke så mye erfaring med dette.

En gang diskuterte jeg "aniridi-øyne" med en fotograf jeg kjenner. Han anbefalt å ta flest mulig bilder ute, når det er overskyet og unngå å bruke blitz, så lenge det er mulig.

Til slutt kan jeg nevne at jeg nå foretrekker å ha på meg mine filterbriler ved fotografering både ute og inne, selv hvor dumt det enn måtte se ut!
Folk må bare si hva de mener og synes om dette, men jeg gjør det som er mest behagelig og ok for min egen del.

Hilsen Anne Grete.
Til Toppen
Anita
Gjest

InnleggSkrevet: 01:36, Mandag 27. Juni 2005    Tittel: Blitz/bilder av personer med aniridi Svar med Sitat

Heisann!

Jeg har brukt mye tid på akkurat dette. I begynnelsen var jeg så redd for at det skulle være plagsomt for Lisa å bli tatt bilde av med blitz. Så jeg tok alltid bilder uten blitz. Men for at bildene skal bli like skarpe må rommet være godt belyst, og motivet må sitte helt stille. Og det blir et problem når man skal ta bilder av barn. De sitter ikke stille mange sekunder av gangen. Jeg ble til slutt lei av uskarpe bilder, og begynte å ta bilder med blitz. Lisa ser ikke ut til å være så veldig plaget av blitzen når det er lyst i rommet. Er det mørkere, skvetter hun og lukker øynene. Problemet med å bruke blitz foruten at det kan være plagsomt, er jo at øynene blir ekstremt røde. Dette er mitt råd for vellykede bilder:

Ikke gå for nær personen med kameraet, ta heller bildet på litt avstand. Det er mer ubehagelig å få blitzen opp i ansiktet. Bruk heller zooming. De røde øynene fikser man med Photoshop CS. Det er ganske enkelt, og når man får teken på det så går det ganske fort. Man pleier å få en refleks fra blitzen i øynene, en hvit prikk. La denne prikken være igjen, ikke farg over, da blir resultatet mer naturlig, mer levende på en måte.

Jeg prøvde også å ta bilder ute i overskyet vær uten blitz. Bildene blir riktignok skarpe, men Lisa kniper igjen/myser utendørs selv om det er overskyet, så det blir jo ikke så fint det heller. Da må hun ha på seg filterbrillene sine. Og jeg vil så gjerne også ha bilder av henne uten filterbriller og med øynene åpne, slik hun ser ut når hun ikke blir blendet.
Så det å ta bildene litt på avstand med blitz, og senere fikse øynene med Photoshop, det har fungert kjempe bra for oss. Og bildene blir supre!
Du kan gjerne sende meg et bilde av Mikal med røde øyne som jeg kan fikse for deg, så du får se! anitadelafuente@gmail.com
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet