|
Bergen By Byte et sted for diskusjoner
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Arvid Gjest
|
Skrevet: 08:47, Tirsdag 07. Juni 2005 Tittel: TT-turer og driks |
|
|
På vår Yahoo-liste har det i siste uke vært en debatt om TT-turer og driks til sjåføren. Spørsmålet om driks til sjåføren, når og hvor mye vi skal gi. For mange med små inntekter og mange reiser kan det bli mye penger. Noen har TT-ordning fram og tilbake til arbeid og studier. Skal de betale driks?
Selv er jeg ny bruker og har valgy å betale kun egenandel.
Mange nye bruker er usikre på hva er praksis blant erfarne brikere.
For mange brukere er dette ikke altltid like lett å vite hva man skal gjøre.
Hva gjør du som har faste sjåfører som fr tinger til og bestiller tur?
Hva gjør du når du kjenner sjåføren du kjører med?
Hva gjør du når du merker at sjåføren forventer driks?
Har du noen mening om TT-turer og driks til sjåføren, gjerne erfaringer eller råd ?
Arvid |
|
| Til Toppen |
|
 |
Per Gjest
|
Skrevet: 10:58, Tirsdag 07. Juni 2005 Tittel: TT-turer og "driks". |
|
|
Hei,
Dette innlegget er opprinnelig sendt på epost-listen, men her er det på nytt:
Jeg deler motstanden mot å betale driks for transport man har på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Dette har jo allerede andre gitt uttrykk for, så jeg hadde egentlig ikke tenkt å si det samme om igjen, men et av våre eminente medlemmer mente at jo flere som tilkjennegav støtte, desto sikrere ble de som var usikre, og derfor kommer jeg med dette innlegget.
Prinsippielt mener jeg driks burde vært avskaffet, og hvorfor skal noen få yrkesgrupper få driks.
Transport man får støtte til på grunn av nedsatt funksjonsevne, uansett om det er TT, arbeidsreiser eller rekvisjon fra folketrygden, og uavhengig av om man betaler egenandel eller ikke, er det en kompensasjon for manglende tilrettelagt kollektivtilbud.
Desto færre som gir driks på slike turer, jo lettere blir det for andre å gjøre det samme.
Transporttilbudet er en tjeneste det offentlige kjøper av ulike transportører, for at de som ikke kan, eller har vesentlige vansker med å benytte kollektivtransport, skal kunne delta i aktiviteter på lik linje med andre, også økonomisk.
Det er viktig å være klar over at tjenesten ikke erstatter et manglende kollektivtilbud.
Tjenesten kan i slike tilfeller være kompensasjon for at man ikke kan bruke alternativ transport, for eksempel egen bil eller sykkel, som andre ville gjort.
Det er heller ikke kun selve transportmidlet, men også tilgjengeligheten til det som har betydning, for eksempel orientering til og på holdeplass, automater og informasjonstavler.
Dersom man føler at transportøren forventer å få driks, tror jeg det aller beste man kan gjøre er å forklare sjåføren hvorfor man prinsippielt er imot å gi driks på slike turer.
Jeg er imidlertid klar over at dette ikke alltid er like lett å ta opp, og det vil jo avhenge mye av situasjonen man er i akkurat da.
Dersom man har akkurat penger til egenandelen klar, kan man absolutt benytte forklaringen, som ofte er riktig, at man ønsker å ha penger klare på forhånd, da man har problemer med å skille de forskjellige mynter og sedler fra hverandre.
Dersom man opplever ubehagelige situasjoner i egen omgangskrets eller blant arbeidskolleger, tror jeg det vil være fornuftig å forklare hvorfor man har transporttjeneste, men ikke alltid like lett å gjøre.
Takk for at noen tok mot til seg og stilte spørsmålet, og takk til de som kommer med synspunkter.
Et lite ønske til slutt:
Bruk fornuftige Emne-beskrivelser ved innlegg på E-post-listen, da det vil hjelpe de som søker i listen på et senere tidspunkt.
hilsen
Per |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|