Bergen By Byte Forum Hovedsiden Bergen By Byte
et sted for diskusjoner

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Barne- og personforsikring for de med nedsatt funksjonsevne.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
agrehegg

Ble Medlem: 02 Jun 2005

InnleggSkrevet: 22:04, Søndag 28. Januar 2007    Tittel: Barne- og personforsikring for de med nedsatt funksjonsevne. Svar med Sitat

Hei!

Jeg har inntrykk av at mange forsikringsselskaper er ivrige på å markedsføre og selge barneforsikring ("Forsikre det kjæreste du har"). Antagelig har dette blitt en trend etter en undersøkelse som viser at folk er mer opptatt av å forsikre sine kjæledyr enn sine barn. Mange tror at barna er automatisk forsikret når de f.eks. går i barnehage, skole osv.
I det siste året har jeg registrert et par saker i forbrukerprogrammer på tv, om at funksjonshemmede barn (f.eks. barn med Downs syndrom) ikke får barneforsikring. Barn som er født for tidlig, men er friske og normale, har hatt problemer med å få forsikring. På samme måte er det med barn som har vært syke i spedbarnstiden, men er blitt behandlet og defineres som friske og normale på søketidspunktet.

Hvordan er det med oss som har aniridi?
Spekteret er stort. De fleste av oss er riktignok definert i en eller annen grad av å være synshemmet, men det er ingen selvfølge. Flere tilfeller ser så pass bra at de bl.a. kan kjøre bil.

Jeg har diagnosen aniridi selv og jeg har ingen barn. Jeg har ikke tegnet (eller forsøkt å tegne) noen person- eller ulykkesforsikring.
Men, jeg er veldig nysgjerrig og spendt på å høre hvilke erfaringer og opplevelser foreldre av aniridi-barn eller aniridikere selv har i forhold til slike forsikringer.
Har du forsøkt å tegne barneforsikring til ditt/dine (aniridi)barn? Eller har du med aniridi forsøkt å tegne person- eller ulykkesforsikring på deg selv? Hvordan gikk det?

Hva tenker og mener du om at personer som har en medfødt funksjonshemning, eller som ikke har såkalt "normal helse og funksjonsdyktighet", ikke kan få tegne barne- eller personforsikring?
Er dette rimelig og fornuftig? eller er dette diskriminering? Et aniridi-barn er vel ikke mindre kjært enn et barn med alle sine sanser og funksjoner i "normalmodus"?

Hilsen Anne Grete.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
agrehegg

Ble Medlem: 02 Jun 2005

InnleggSkrevet: 18:23, Søndag 03. Juni 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

I forbindelse med mitt tidligere innlegg om barne- og personforsikring til personer med nedsatt funksjonsevne, så har jeg kommet over en sak i media. Jeg kan vise til en sak som har stått i Dagsavisen 26. mai 2007 (nettavisen) som handler om temaet.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article293483.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article293482.ece

Denne saken ble forøvrig lest opp i "Spor 2" (uke 23 - 2007), som eventuelt kan høres på Blindeforbundets nettsider www.blindeforbundet.no

Hilsen Anne Grete.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet