agrehegg
Ble Medlem: 02 Jun 2005 Innlegg: 8 Bosted: Steinkjer
|
Skrevet: 22:04, Søndag 28. Januar 2007 Tittel: Barne- og personforsikring for de med nedsatt funksjonsevne. |
|
|
Hei!
Jeg har inntrykk av at mange forsikringsselskaper er ivrige på å markedsføre og selge barneforsikring ("Forsikre det kjæreste du har"). Antagelig har dette blitt en trend etter en undersøkelse som viser at folk er mer opptatt av å forsikre sine kjæledyr enn sine barn. Mange tror at barna er automatisk forsikret når de f.eks. går i barnehage, skole osv.
I det siste året har jeg registrert et par saker i forbrukerprogrammer på tv, om at funksjonshemmede barn (f.eks. barn med Downs syndrom) ikke får barneforsikring. Barn som er født for tidlig, men er friske og normale, har hatt problemer med å få forsikring. På samme måte er det med barn som har vært syke i spedbarnstiden, men er blitt behandlet og defineres som friske og normale på søketidspunktet.
Hvordan er det med oss som har aniridi?
Spekteret er stort. De fleste av oss er riktignok definert i en eller annen grad av å være synshemmet, men det er ingen selvfølge. Flere tilfeller ser så pass bra at de bl.a. kan kjøre bil.
Jeg har diagnosen aniridi selv og jeg har ingen barn. Jeg har ikke tegnet (eller forsøkt å tegne) noen person- eller ulykkesforsikring.
Men, jeg er veldig nysgjerrig og spendt på å høre hvilke erfaringer og opplevelser foreldre av aniridi-barn eller aniridikere selv har i forhold til slike forsikringer.
Har du forsøkt å tegne barneforsikring til ditt/dine (aniridi)barn? Eller har du med aniridi forsøkt å tegne person- eller ulykkesforsikring på deg selv? Hvordan gikk det?
Hva tenker og mener du om at personer som har en medfødt funksjonshemning, eller som ikke har såkalt "normal helse og funksjonsdyktighet", ikke kan få tegne barne- eller personforsikring?
Er dette rimelig og fornuftig? eller er dette diskriminering? Et aniridi-barn er vel ikke mindre kjært enn et barn med alle sine sanser og funksjoner i "normalmodus"?
Hilsen Anne Grete. |
|