Bergen By Byte Forum Hovedsiden Bergen By Byte
et sted for diskusjoner

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Filterbriller NOIR S68 52 % lys, oransje

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
byboer

Ble Medlem: 23 Jan 2007

InnleggSkrevet: 21:05, Tirsdag 23. Januar 2007    Tittel: Filterbriller NOIR S68 52 % lys, oransje Svar med Sitat

Hei.
Jeg er helt nye her, men sitter med mange spørmsmål.
Idag var jeg hos et Optometri senter og snakket om alle plagene mine over 1 time.
Konklusjonen er nye nærsyntbriller og andre briller uten primser, helt ok det. Men så fikk jeg (ble nesten tvunget til å kjøpe) et bare digre oransje briller, ligner nesten på de man har i slalombakken. De er knall oransje, filter briller, og ikke særlig pene.
Men, de skal hjelpe meg når jeg er ute og føler meg svimmel når jeg er i butikker og det er litt for mye farger og mønstre og når jeg snur hodet fort rundt for å se på noe bak meg el.l. For da blir jeg svimmel og kastes på en karusell og blir uvel og kaldsvett.
Jeg prøvde dem hos optometristen, om han kan kalles så. Og det hjalp, jeg ble ikke svimmel da jeg snurret fort rundt.
Men, det må da finnes noe penere en disse her ? Er det noen der ute som har hørt om Filterbriller NOIR S68 52 % lys og knall oransje? De kostet nesten 400 kr.
Jeg fikk ikke helt vite hvorfor de hjelper, og hvorfor de må være så store, de er digre vernebrille utgave og oransje hele veien rundt. Smile
Mannen min sa vi kunne kjøre til en annen by for å teste dem ut og håpe at ingen kjente meg igjen. Smile
Noen litt mindre ville jeg blitt glad for, så er det noen der ute i verden som har noen gode råd ? Hvorfor må de være oransje ?
Jeg fikk beskjed om at synet forandrer seg voldsomt etter 40, og jeg har passert det magiske tallet, så jeg har vel brukt opp syns dosen min. Smile

Hilsen meg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hilde

Ble Medlem: 15 Jan 2007

InnleggSkrevet: 09:19, Torsdag 25. Januar 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hallo Byboer!

Er glad for å se at noen begynner å bruke forumet igjen etter en lang passiv periode. Desverre har jeg ikke noen gode svar til deg. Har ikke aniridi selv og er lite kjent med ulike briller bortsett fra de datteren min bruker. De heter blue-blocker, stenger for det blå i lyset og er stilige. Virkningen blir slik at ting blir skarpere og jeg synes de gir ett godt lys. Jeg tror den oransje fargen må være der fordi det kan gi en virkning som er god for dine problemer med svimmelhet i forhold til ting som beveger seg, og at de er så dekkende rundt hele fordi de ikke skal slippe inn noe lys som påvirker effekten det oransje gir. Men dette er bare gjetninger. Har vært på nettet og sett hvordan brillen ser ut, og ser jo at det er noe antakelig folk flest legger merke til når man er "på byen". Det viktigste er jo at de virker men jeg håper det er flere på forumet som kan gi bedre råd enn meg. Ellers så burde jo optikere vite det meste om dette. Det du er ute etter er vel en brille som gir samme virkning som den du har kjøpt, men som er litt mer diskre.
Du skriver du har kjøpt brillen, dersom du er på aniridi-forumet antar jeg du har aniridi, i så fall skal du ikke behøve å kjøpe filterbriller, men få de dekket gjennom hjelpemiddelsentralen. Hilsen Hilde
Til Toppen
byboer

Ble Medlem: 23 Jan 2007

InnleggSkrevet: 10:22, Torsdag 25. Januar 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Tenk at jeg fikk svar, så koselig. Jeg var nå sikker på at jeg stakk nålen i høystakken og aldri ville høre noe mer. Smile
Jeg har egentlig ikke fått vite hva jeg feiler, det flyr bare rare og fremmede ord rundt hodet mitt. Tok MR i går, men vet ikke noe mer.
Ja, jeg er vel på jakt etter litt mer diskre brille slik at jeg tør å gå ut igjen.
For ute har jeg ikke vært på lenge, i allefall ikke i butikker helt alene, for man blir kastet på en karusell omtrent med engang man setter foten innenfor en butikk. Men, tror neppe jeg går inn med vernebriller på. Surprised

Jeg ble anbefalt lesebriller og et par forstørrende briller, men hvorfor ikke bifokale sier jeg, for progressive skal jeg ikke bruke pga sjeling.
Er litt tungvint å ha to sett briller hengende på brystet og ta dem av og på hele tiden. Om jeg leser avisen og skal følge med 2 åringen samtidig så må jeg jo bytte briller når jeg ser på henne.

Jeg skal snakke med optikeren som jeg har vært hos før, men så var det det å komme seg inn i butikken da uten å sitte på en hest samtidig.

Takk for svar, og venter spent på andres erfaring.

Hilsen også en Hilde Laughing
Til Toppen
agrehegg

Ble Medlem: 02 Jun 2005

InnleggSkrevet: 02:15, Fredag 26. Januar 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hei byboer!
Jeg kjenner til og vet hvordan disse filterbrillene (filterbrille noir-serien) ser ut. Skjønner godt at du er skeptisk til å gå med slike. De er jo hverken stilige eller pene. De fleste av oss damer er jo litt forfengelige og da er det ikke så rart at en slik brille ikke faller i smak.
Dette forumet er først og frems beregnet på medlemmer og pårørende i foreningen Aniridi Norge. Mange av oss med denne sjeldne øyediagnosen som kalles aniridi, bruker filterbriller. Først og fremst på grunn av at de fleste av oss er svært lysskye. Personer som har nedsatt syn på grunn av albinisme eller aniridi, har svært ofte noe som kalles "nystagmus" på fagspråket. Det vil si ufrivillige urolige øyne (eller øyebevegelser). Noen mener at slike filterbriller kan virke gunstig eller beroligende på slike urolige øyne som mange av oss har. Men dette har jeg for lite kunnskap om.
Jeg er selv bruker av filterbrille, men det er av en annen type da jeg ikke bruker briller med styrke i. For meg fungerer filterbrillen som en solbrille som jeg bruker ute, enten det er sol eller regn. I perioder må jeg også bruke dem innendørs hvis det er veldig lyst.
Den type filterbrille du har fått er nok mest beregnet for å ha utenpå de vanlige brillene du evt. må bruke. Det kan hende at du drar mest nytte av en filterbrille som dekker det meste av synsfeltet og for å slippe minst mulig lys inn. Hvis du må ha en vanlig brille innenfor, så sier det seg nesten selv at filterbrillene blir stor og "klumpete", og lite lekker for å si det sånn... Det er litt vanskelig å gi deg noen gode konkrete råd, da du selv ikke vet sikkert hva som feiler deg. Det finnes nok både mindre og penere briller som du kan få tak i, men det er avhengi av hvor "lystett" du må ha det for å fungere, uten at du kommer på en "snurr". Det går også an å få filterglass på/i en vanlig brille med styrke.
Som sagt er det litt vanskelig å gi deg råd, så mitt beste råd er nok å diskutere saken med en optiker der du bor.

Du skriver at du kvier deg for å gå ut med "vernebriller" på. Jeg forstår deg innmari godt. Jeg hadde det på samme måte da jeg fikk mine første filterbriller - mine mørke "fantom-briller" som jeg kallte de. På solrike dager var det forsåvidt ikke noe problem. Da var det mer pinlig, ekkelt og flaut å gå ute med slike briller på dager da det var overskyet og kanskje regn. Nå har jeg vært filterbrille-bruker i flere år. Det tok sin tid for å komme igjennom den følelsesmessige prossessen til der jeg er i dag. Fra det å være svært opptatt av hva andre folk tenker, mener og tror om meg og mine "solbriller", til at jeg gir blaffen i hva de tenker, mener og tror. Jeg er blitt tryggere på meg selv og vet hvorfor jeg må bruke dem, og jeg vet at det er det beste for meg selv. Det hender av og til at jeg kan få merkelige blikk eller kommentarer, men gjør ikke stort nummer av det. Hvis det er naturlig, så kan jeg forklare hvorfor jeg går med "solbriller" når det regner ute. Om folk tror meg, ja det er jo en helt annen sak...

Du skriver at det flyr bare rare og fremmede ord rundt hodet ditt. Ikke vær redd for å spørre fagfolkene, enten det er optikere, (øye)leger eller ortoptister, om hva disse ordene er eller betyr. Du har krav på at de bruker et språk som du forstår og du har krav på å få vite hva du egentlig feiler. Men det er viktig at du tar initiativ og ansvar for dette selv.

Ønsker deg lykke til videre i utredningen!

Hilsen Anne Grete.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet