Bergen By Byte Forum Hovedsiden Bergen By Byte
et sted for diskusjoner

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

FILTERBRILLER

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
mammaen til Anders

Ble Medlem: 28 Jun 2005

InnleggSkrevet: 19:26, Mandag 15. Januar 2007    Tittel: FILTERBRILLER Svar med Sitat

Hei
Jeg lurer på om dere som har et eller flere par med filterbriller får disse på utlån fra hjelpemiddelsentralen og ikke betaler egenandel på innfatningen på det den koster over kr 600,- Eller om de blir dekket som andre/vanlige briller og at dere da betaler på innfatningen selv.

Jeg mener at en filterbrille er lysskjerming for å kunne fungere i dagliglivet og derfor bør være et hjelpemiddel uten egenandel.

Og har noen fått svømmebriller med styrke som hjelpemiddel, eller søkt om det og fått avslag fordi det er vanlig sportsutstyr? Vi fikk først et par, men ved gjennanskaffelse fikk vi avslag, noe vi anket fordi Anders trenger det for å følge svømmeundervisningen på skolen. Anken har ligget et årstid allerede...

Takknemlig for innspill
Trude
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hilde

Ble Medlem: 15 Jan 2007

InnleggSkrevet: 10:24, Tirsdag 16. Januar 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hei Trude!
Vi får filterbrille (Viper Blue Blokcer) fra hjelpemiddelsentralen uten å betale noe for det. Dette er en ren filterbrille som finnes med ulike mørkhetsgrader og stenger av fra alt det blå i lyset. Det er ingen styrke på den men alle kontraster blir skarpere, det er vel det som blir virkningen når det blå blir filtrert bort kanskje. Cathrine har alltid to briller slik at det er en i reserve om den andre blir glemt/ødelagt e.l.
Denne brillen blir jo slitt og ripete etter hvert og da har det fungert godt at vi bare har tatt en telefon til optiker på hjelpemiddelsentralen og så har han bestilt ny brille som har kommet raskt til oss i posten. Nå har vi jo flyttet til nytt fylke, og ikke bedt om filterbrille derfra enda, men jeg har spurt optikeren der hvordan de praktiserer det, og han sa da at jeg bare skulle gi han beskjed når Cathrine trengte ny, og så ordnet han med det.
Hva denne brillen egentlig koster aner jeg ikke. Det har aldri vært spørsmål om hvilken type innfatning da Cathrine har vært fornøyd med den brillen hun fikk utdelt første gangen og kler den godt. Men det er mulig det går an å få ulike innfatninger til den.
Hilsen Hilde
Til Toppen
mammaen til Anders

Ble Medlem: 28 Jun 2005

InnleggSkrevet: 12:46, Tirsdag 16. Januar 2007    Tittel: Svar med Sitat

Hei
Anders må ha styrke i sine, og så lenge de ikke skal være med to styreker kan han bruke "solbrille" -innfatning. Skal han derimot ha med lesefelt nede må en bruke vanlig innfatning. Og på den har vi måttet betale det innfatningen koster over kr 600,- Optikeren som var på fagdagen anbefaler jo at personer med Aniridi bør ha flere par med filterbrille med ulike farger glass. Jeg vet jo at noen i foreningen har det. Vi har nå et par filterbriller som Anders bruker som solbrille med en avstandsstyrke, og som det er polaroid på. Den er jo for mørk til å bruke inne eller om det ikke er sol. Den brillen Anders bruker til daglig er en sånn som skifter farge etter hvor mye lys det er. Men, den skifter jo for seint fra ute til inne og motsatt. En optiker anbefalte en innebrille med den fargen i glasset som de med aniridi foretrekker, men når vi må velge bare en brille ville Anders ha den med fargeskiftene glass (som egentlig er feil farge) fordi den var han vant med. Dermed får han ikke prøvd ut om den andre kanskje er bedre i gitte situasjner.

Jeg mener at det å være lysømfintlig og dermed trenge ulike typer filterbriller er noe som bør dekkes av/ gis til varig utlån fra hjelpemiddelsentralen på lik linje med lysamatur eller luper. Det er en betydelig merutgift om en skal dekke innfatninger på flere par briller i året. Noe vi må fordi barna vokser ut av de gamle og innfatningene får jo gjerne en støyt i leken.

Er det noen som har flere par briller/filterbriller og vil fortelle saksgangen rundt det å få dem og ifht. egenandel. Hvilke paragrafer og begrunnelse er gitt?

mvh Trude
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Bergen By Byte Forum Hovedsiden -> Aniridi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet